Verkenning en ontmoeting - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Corina Prins-Zuijderduijn - WaarBenJij.nu Verkenning en ontmoeting - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Corina Prins-Zuijderduijn - WaarBenJij.nu

Verkenning en ontmoeting

Door: Corina Prins

Blijf op de hoogte en volg Corina

13 Juni 2018 | Duitsland, Rostock

Dinsdag 12 juni
Deze dag staat in het teken van het verkennen van de wijk, de ontmoeting met de mensen van de wijk.
We deden 2 bijbelstudies in 1. Bijbelstudie 2 was; een droom die geen bedrog is - de aardse machten en het Koninkrijk van God. Dit ging over Daniël 2; de droom van Nebukadnezar.
Ook behandelden we kort Daniël 3; laat je niet knechten - de vrijheid om te geloven en verzet tegen staatsdwang. ‘s Morgens hebben we in kleine groepjes een wandeling door Evershagen gemaakt, de wijk waar Gerrit en Jorine van Dijk wonen en werken en hebben we nagedacht over vragen die Gerrit voor ons had bedacht.
Hierna gingen we terug naar het Gästehaus. Daar hadden we ‘s middags een ontmoeting met Gerrit, en bespraken we de vragen waar we al lopend over hadden nagedacht.
We begonnen met gebed. Gerrit las met ons uit Mattheüs 4:13-17 waarin vers 13 centraal stond, Hij ging wonen in Kapernaüm. Het themamoment was: Hoogten en diepten in de kerk van Noord-Oost-Duitsland + kennismaking leven/werk familie van Dijk.
Na dit themamoment hadden we even vrije tijd. We hebben wat inkopen gedaan en ook de lokale bevolking ondersteund want we hebben aardbeien gekocht die hier uit de streek komen. :)
Na een heerlijk diner hadden we ‘s avonds nog een ontmoeting met Frank Vogel over het leven in de DDR, de situatie van de kerk, toen en nu.
Hij begon met de vraag wat ons was opgevallen tijdens onze wandeling door de wijk. Vervolgens vertelde hij ons zijn verhaal. Via zijn vrouw is hij in aanraking gekomen met het geloof en langzaam maar zeker heeft hij zelf het geloof ontdekt en is hij tot geloof gekomen. Samen met zijn vrouw is hij teruggekomen naar Rostock om daar te helpen een gemeente te stichten, dingen voor een gemeente te doen.
Na zijn verhaal hebben we met een aantal reisgenoten nog wat gedronken en nog even verder gepraat.
Daarna was het weer tijd om naar bed te gaan.