We zijn nog in Berlijn. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Corina Prins-Zuijderduijn - WaarBenJij.nu We zijn nog in Berlijn. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Corina Prins-Zuijderduijn - WaarBenJij.nu

We zijn nog in Berlijn.

Door: Corina Prins

Blijf op de hoogte en volg Corina

10 Juni 2018 | Duitsland, Berlijn

Zaterdag 9 juni; Berlijn.
Om 7.00 werden we geacht te ontbijten. Gelukkig was ik om 6.00 al gaan douchen omdat ik na een nacht van slecht slapen om 5.30 klaarwakker was.
Na het ontbijt gingen we naar de Stasi-gevangenis Hohenschönhausen. Hier hadden we een Nederlandse gids (heel fijn!) die vertelde over de wanpraktijken die de verhoorders uitvoerden. Mensen werden hardhandig opgepakt, vervoerd in geblindeerde busjes zodat ze geen idee hadden waar ze waren. Hun persoonlijke bezittingen werden hen afgenomen, soms zelfs hun kleding en als laatste hun naam. Ze waren dan niet meer dan een nummer. Van alles wat nog mee is verteld krijg ik nu nog de ribbels dus dat ga ik hier niet vermelden.
Nadat we hier klaar waren gingen we terug naar het centrum. We moesten echter even op de bus wachten dus hadden we bij de halte een themamoment over wat we tot nu toe hebben gezien en over de ideologieën van O.a. de regering.
Eenmaal aangekomen in het centrum hebben André en ik ons afgescheiden van de groep, (we hadden even vrije tijd) en zijn we wat gaan eten. We hebben ook nog even over een Afrikaanse markt gelopen die daar gaande was. Om 14.00 moesten we weer verzamelen en hebben we de metro gepakt om naar het Mauermuseum en Checkpoint Charlie te gaan. In dit museum zag je onder andere verschillende ontsnappingsmogelijkheden die mensen ondernamen om de DDR te ontvluchten.
Buiten was een hele politiemacht op de been omdat er een demonstratie was aangekondigd. En die kwam er. Toen we richting de uitgang van het museum gingen, begin de herrie. Er stonden ook een aantal tegendemonstranten dus het was een lawaai van jewelste. Ik ben binnen maar gaan wachten tot het weer over was en daarna konden we weer weg. We gingen snel wat eten en daarna pakten we de trein naar onze volgende bestemming; Rostock. We wilden er met de bus naartoe maar toen we hij het busstation aankwamen, reden er geen bussen. De eerstvolgende zou komen op een tijdstip dat we de trein zouden gaan missen. Dus terug naar de metro. We waren net op tijd op het station. Iedereen zat in de trein, alle koffers waten binnen en de groep was weer compleet (er waren namelijk 3 dames met de taxi gegaan omdat lopen moeilijk was). En na 1 station stopt de trein want er was een defect. Dus moesten we verder met de metro. Overstappen moesten we toen in Oranienburg. Maar daar moesten we 70 minuten wachten op de volgende trein. Dus zijn we maar even wat gaan drinken, eten enz. En omdat het heel laat zou worden voor we in het hotel zouden zij, heeft één van de groepsgenoten de avondsluiting in de open lucht gehouden.
Het voordeel was nu wel dat we niet hoefden te rennen voor de trein. Na nog bijna 2,5 uur in de trein, kwamen we dan eindelijk aan in Rostock. Na 25 minuten lopen waren we dan ook eindelijk in het hotel. Snel naar de kamer, een beetje de koffer uitgepakt en toen toch maar ons bed opgezocht om eens even heerlijk bij te komen van 2 drukke maar fantastische en indrukwekkende dagen.