Schwerin - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Corina Prins-Zuijderduijn - WaarBenJij.nu Schwerin - Reisverslag uit Rostock, Duitsland van Corina Prins-Zuijderduijn - WaarBenJij.nu

Schwerin

Door: Corina Prins

Blijf op de hoogte en volg Corina

16 Juni 2018 | Duitsland, Rostock

Donderdag 14 juni
Na het ontbijt gingen we ons klaarmaken want vandaag gingen we naar onze laatste bestemming; Schwerin. Na een voorspoedige reis kwamen we op het station waar Gerard ons opwachtte. We liepen naar het pension en nadat iedereen zich even had opgefrist op de kamer, gingen we door naar het gebouw van de FeG, Freie Evangelische Gemeinde. Hier was de pastor, Klaus Silber die ons een stukje geschiedenis vertelde en dat later ook toespitste op de dag van vandaag. Dus hoe het verleden een rol heeft gespeeld over hoe de kerk de dag van vandaag is. Het themamoment wat hierbij hoorde was geloven na de DDR - ontwikkelingen in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommen. Daarna vertelde Janneke (de Wit) over hoe zending een rol is gaan spelen in hun leven en hoe ze hier in Schwerin terecht zijn gekomen.
Daarna hebben we gegeten en ‘s avonds hebben we nog een wandeling gemaakt door oud-Schwerin. We zijn langs de Dom gelopen en hebben een rondje om het Slot gemaakt. Hierna hadden we de dagsluiting en daarmee kwam er een einde aan deze dag.

Vrijdag 15 juni
We begonnen de dag met ontbijt in het hotel. Daarna pakten we de tram en gingen naar Dreesch, een buitenwijk van Schwerin waar een patchworkcentre is. Hier werkt een Nederlandse zendeling met kinderen, jongeren en eigenlijk iedereen die wil komen. Ze hebben het gebouw helemaal gerenoveerd (met heel veel hulp) en nu kan het functioneren als een soort sociaal centrum. Eerst vertelde Christiaan zijn verhaal. Daarna was er ruimte voor vragen en kregen we lunch. Na de lunch gingen we de wijk in. We kwamen langs een Russisch-orthodoxe kerk. Daar zijn we even in geweest. Ook in deze wijk zie je weer heel veel plattenbau. Toen we doorliepen kwamen we op een gegeven moment bij een standbeeld van Lenin. Tante Jannie (81 jaar!) was geïnspireerd door Simson en wilde hem neerhalen :). De bewoners hebben overigens besloten dat dit standbeeld moest blijven staan!
Toen we weer terugkwamen in het centrum stond er koffie, thee en kuchen voor ons klaar.
Rond 3 uur gingen we weer richting het hotel. We hadden toen vrije tijd. André en ik zijn naar de stad gegaan. We wilden de toren van de Dom beklimmen maar die was helaas dicht.
Na het Diner hadden we een evaluatiemoment over de reis. Hierna zijn we met een aantal groepsgenoten nog naar een lichtshow bij het Slot van Schwerin geweest.

• 16 Juni 2018 - 09:40

Paulien:

Dat was jullie laatste dagje alweer.. hopelijk zijn jullie ook nog een beetje uitgerust.
    Een goede terugreis en tot vanmiddag!
    De kids wachten al met smart op jullie!

• 18 Juni 2018 - 13:23

Janna Dasselaar:

Zo hebben we genoten van jullie reis.
    wij zijn ook een beetje in Stockholm geweest.
    We horen er denk ik nog wel meer van op de eerste vergadering van Paloppo.
    Heel hartelijk bedankt.

Janna Dasselaar.